martes, 14 de mayo de 2013

Plans de millora en xarxa


En aquest entrada volem reflectir la recerca que hem fet a través de la xarxa per tal de documentar-nos al voltant de les temàtiques dels Plans de Millora i d’aquesta manera aprendre’n. Les temàtiques seleccionades són el pati, el passadís i el traspàs a 3 - 6.

El projecte relacionat amb el pati de l’escola parteix de la realitat existent a l’escoleta fent un anàlisi dels diferents espais que presenta, i així localitzar les febleses a millorar per tal de convertir els patis en espais més enriquidors per als infants i el seu joc. Per això, contemplen objectius com promoure la participació dels infants en tot tipus de joc i amb igualtat d’oportunitats, així com  la cura del material i les instal·lacions, sempre a partir de valors com el respecte, la participació, la generositat, la cooperació, etc.

El pati és un espai més dels centres i per tant tan educatiu com la resta, que sovint queda descuidat. És per això que hem cregut oportú parlar d’aquest projecte de millora ja que li dóna la importància que es mereix a dit espai i a més cerca recursos per tal d’oferir varietat i qualitat als més petits. A més a més, del tractament d’aquests espais dependrà el desenvolupament i el joc que puguin dur a terme els infants i en conseqüència els seus aprenentatges. Per tots aquests motius és important cuidar l’estètica i disseny de tots aquest per tal que tenguin una evolució, tenint en compte la importància de l’ambient que s’ofereix als infants.

El segon projecte al que volem fer referència parla sobre el passadís. Volem destacar que a la nostra escoleta, a causa de la metodologia utilitzada de descompartimentació d’espais, els passadissos adquireixen un paper molt important en el dia a dia del centre. Es tracta d’un projecte que també sorgeix a partir d’uns necessitats reals com racons poc innovadors i atractius, pobres en materials i la falta de varietat en els tipologies de joc que s’ofereixen. Els objectius principals d’aquest pla recullen la idea de crear un espai lúdic i atractiu que permeti als infants adquirir aprenentatges a través de la manipulació i el descobriment.

És per aquests motius que ens ha cridat l’atenció aquest projecte de millora i del qual en volem destacar alguns punts com la importància de treballar per a la millora de les propostes cap a una línea més innovadora i atractiva,  per tal d’aconseguir afavorir el desenvolupament general dels infants, oferint diverses oportunitats de joc, propiciar el joc en situacions significatives per d’arribar a aprenentatges amb sentit, a partir de moments compartits entre iguals, on s'inclou també a les famílies.

El tercer projecte que hem triat és al voltant del traspàs de 0 – 3 a 3 – 6. El tractament de les inseguretats i la gran quantitat de canvis que provoquen en els infants i les famílies justifica la necessitat de prestar atenció cap a la millora del moment, així com el nou procés d’adaptació.

Aquest projecte es marca objectius com: aconseguir l’adquisició de l’autonomia  i la seguretat emocional del infants, establir vincles de relació amb els iguals i els adults, exercitar la resolució pacífica de conflictes mitjançant actituds d’ajuda i col·laboració, entre altres. Així, trobem algunes propostes molt interessants i que creiem que haurien de ser la base de la bona pràctica educativa com són: la coherència entre els dos cicles que abasta el traspàs i visitar l’escola on seran acollits al nou curs els infants del primer cicle per poder iniciar la familiarització amb el nou espai. D’aquesta manera no es partiria de zero i el nou procés d’adaptació s’iniciaria ja d’una certa coneixença dels espais i les maneres de fer.

Hem seleccionat aquests projectes perquè tenen punts que ens semblen molt interessants, però a més a més hi veiem una possible relació amb el projecte de millora que estem duent nosaltres a terme a la nostra escoleta de pràctiques, al voltant de la participació entre l’escola i la família.

Tot projecte de millora conté pràctiques que tothom caldria conegués i a més, aquestes sempre poden establir connexions amb qualsevol temàtica. Per això ens emportem idees com que la família també pot col·laborar o participar en la transformació i ús del pati, que pot participar en activitats basades en el reciclatge i la reutilització de materials oferint una continuïtat a casa o bé, conscienciar a la família de la importància del traspàs i la adaptació, ja que són uns membres directament implicats en dit procés de gran importància per als infants.

Pàgines consultades:


Les etiquetes:
1.1 Per poder realitzar aquesta entrada ens era necessàri consultar diferents recursos que ens duguéssin a ampliar els nostres aprenentatges al voltant de la realització d’una bona pràctica.
4.2 ja que a partir de la recerca de projectes de millora hem pogut conèixer i comparar entre si bones pràctiques aprenent d'aquesta manera de cada una.
5.1 ja que hem diferenciat projectes de diferents propostes i hem cercat relacions amb el nostre projecte de millora.


No hay comentarios:

Publicar un comentario