martes, 23 de abril de 2013

Descompartimentació d'espais

A l’entrada d’avui, la meva companya de pràctiques Àngels i jo, vos explicarem una bona pràctica del centre on acudim cada dia. És anomenada descompartimentació d’espais i és la metodologia base de la línia de treball en el dia a dia de l’escoleta on realitzam les nostres pràctiques. Cal remarcar que és possible gràcies a la predisposició de les professionals, a la infraestructura i els espais del centre, a les ràtios de les aules (19 infants en total) i a l’actitud dels infants.

Es tracta de l’obertura de les portes de les aules i la resta d’espais, la qual cosa facilita que els infants puguin viure a tots els racons del centre i a totes les propostes, així com relacionar-se els uns amb els altres lliurement.

S’obren les portes i també moltíssimes possibilitats d’aprenentatge per als infants, es fomenta d’aquesta manera la socialització de tota la comunitat educativa (equip docent, famílies i infants), es potencia l’autonomia dels petits, i es treballa la presa de decisions i el compartir entre els alumnes de les dues aules (0 - 2 i 1 - 3).

Les mestres s’ocupen de preparar els espais dels passadissos i les aules, és a dir, preparen la zona de joc i per tant, dels aprenentatges, descobriments i experimentacions. Algunes d’aquestes propostes o racons van canviant setmanalment, i altres són fixes. Amb la seva manera de plantejar les dinàmiques renuncien a un excessiu protagonisme per part de la mestra, que es cedit als infants durant tota la jornada escolar.

Persegueixen l’objectiu de “promoure una metodologia activa, que promogui la participació de l’alumne, de manera que el saber sigui cosa compartida i descoberta per l’infant. Cal que les propostes d’activitat siguin flexibles i molt diverses, per poder donar resposta als diferents estils d’aprenentatges: manipulatiu, visual, verbal, auditiu, etc. “ A més, també es cerca la interrelació entre les diferents edats en els processos d’aprenentatge, respectar els ritmes individuals, l’autonomia i la presa de decisions, així com oferir als infants la possibilitat de dur a terme relacions exploratòries i d’imitació. En definitiva, el que es persegueix no és altre cosa que innovar per afavorir els processos educatius dels infants.

Creiem que aquesta pràctica és fonamenta en la importància del treball sobre l’autonomia dels infants i dels contextos d’interacció, sobre les quals parlen, entre altres, autors com Bronfenbrenner, Bruner o Tonucci.

Consideram que es pot incloure entre les bones pràctiques perquè, principalment, és innovadora i té en el punt de mira el protagonisme dels infants i els seus processos de desenvolupament i aprenentatge. Així, creiem que és un molt bona manera per fomentar la igualtat d’oportunitats i treballar de manera continuada i flexible. Tots aquests i altres que ja hem esmentat més amunt, pensam que són trets que caracteritzen la filosofia del centre en la seva recerca per adaptar-se a les necessitats dels infants.

A més, valoram com un fet positiu el consens i les ganes de l’equip docent de seguir millorant i reflexionar al voltant d’aquesta pràctica mitjançant les avaluacions.



Les etiquetes:
4.1 amb aquesta etiqueta pensem que treballem dita competència ja que a través d’aquesta descripció i reflexió de la bona pràctica hem pogut aprendre i identificar més aspectes de la línia de treball del centre per les quals es regeixen les pràctiques que es duen a terme.

6 comentarios:

  1. Hola Maria, he llegit aquesta entrada i considero que és una molt bona pràctica per dur a terme en un centre d'educació infantil ja que dóna molta llibertat als infants i això fa que vagin adquirint autonomia progressivament. Pel que he pogut llegir, aquesta pràctica és innovadora i fomenta les relacions i socialització no només entre els infants, sinó també amb mestres i famílies.
    Finalment, m'agradaria dir que una de les coses que fan possible el desenvolupament de la bona pràctica és la ràtio dels infants, i que si per exemple es portas a terme al centre on jo faig les pràctiques seria una situació un poc caòtica. Tal vegada si que es podria introduir en moments puntuals per no estar sempre dins les mateixes aules i tenir ells mateixos la llibertat de triar el lloc on volen estar.

    ResponderEliminar
  2. Este comentario ha sido eliminado por un administrador del blog.

    ResponderEliminar
  3. Hola Maria!

    Llegint la teva entrada he recordat que a l’inici de pràctiques la meva tutora em va comentar que volien fer una jornada de portes obertes, deixant llibertat per a que cada infant anés a l’espai que vulgui de l’escoleta. De moment no he tingut l’oportunitat de presenciar-ho però tant de bo abans d’acabar pugui empapar-me d’aquesta bona pràctica que tu has compartit.

    La descompartimentació d’espais és una bona manera de fomentar l’autonomia i de donar l’oportunitat a que l’infant triï l’espai on vol estar. Penso que des de ben petits hem d’ensenyar als infants a elegir, ja que en vida és un elegir constant.

    Moltes gràcies per compartir aquesta bona pràctica! A gaudir de l’experiència! :D

    ResponderEliminar
  4. Hola Maria,
    crec que has fet una molt bona elecció de bona pràctica. M'ha agradat molt poder llegir la manera de fer feina del centre.
    Crec que és molt important que pugui existir una connexió entre les mestres per poder dur a la pràctica metodologies tant innovadores, i com tu has dit hi ha d'haver molta predisposició. Co bé diu na Maria Àngels, al ser una comunitat educativa tan reduida ajuda a poder tirar en marxa aquestes idees, que fan que puguin ser considerades com a bones pràctiques.
    M'agrada moltíssim que tots els infants puguin recórrer els espais del centre, del seu centre, sense tenir límits, ja que d'aquesta manera se'ls dona una bona oportunitat de llibertat de descoberta i socialització, que pot ajudar al seu desenvolupament.
    Les fotografies que has adjuntat mostren uns espais magnífics, on es pot veure que els infants poden actuar de manera autònoma, i on el paper de les mestres es proporcionar material i provocar aprenentatges, no condicionar el joc, ni la descoberta, ni el seu ritme.
    Maria m'ha agradat molt aquesta manera de fer feina del teu centre de pràctiques, crec que dona peu a aprendre moltes coses i a treure molt de suc!! Gràcies!!

    ResponderEliminar
  5. Moltes gràcies per els vostres cometaris!

    M’alegro que us hagi agradat la meva entrada i esper, tant amb aquesta com amb les següents, poder seguir compartint amb vosaltres les meves experiències en aquests mesos de practiques.

    Us deixo aquí l’enllaç al blog de Àngels, la meva companya de pràctiques a l’escoleta de Valldemossa. L’entrada al voltant de la bona pràctica és la mateixa, ja que la vam fer conjuntament, però la resta de les seves publicacions són molt interessants i enriquidores també.

    http://primeresgranspasses.blogspot.com.es/

    Ànims i a seguir aprofitant l’experiència!

    ResponderEliminar
  6. Hola Maria!!

    M’ha agradat molt la teva elecció. Penso que aquesta pràctica se podria dur a terme a qualsevol escoleta que tingui espais comuns amplis per poder-ho dur a terme, ja que òbviament a una petita seria una mica difícil però no impossible.

    És molt bonic que els infants puguin sortir de l’aula ja que en moltes ocasions els infants no tenen aquesta oportunitat, bé com ja he comentat abans, perquè l’infraestructura de l’escoleta no ho permet, o bé perquè les mestres no ho volen dur a terme. Aquesta apertura dels espais permet que els alumnes coneguin i mantinguin contacte amb els companys de les diferents etapes i el contacte amb la resta de mestres. També permet la lliure elecció dels infants perquè permet que els infants juguin allà i amb qui més s’estimen dels seus companys d’aula o de centre.

    D’altra banda, crec que també fomenta la cohesió de l’equip de mestres, ja que això en gran part és fruit del seu treball en equip.

    Enhorabona!! Gaudeix molt del temps que et queda!! ;)

    ResponderEliminar