miércoles, 10 de abril de 2013

Comparació de jornades

La característica essencial de l’escola de Valldemossa, on estic realitzant les pràctiques, es centra en la metodologia utilitzada: la descompartimentació d’espais. Aquesta manera de treballar implica una determinat funcionament i una organització concreta al llarg de la jornada.

En el transcurs de la jornada cada dia es contemplen certes rutines que ajuden als infants a l’assoliment i interiorització de determinats hàbits i aprenentatges. Es per aquest motiu que es segueix un horari, per tal de destinar el temps necessari  a cada moment, però sempre de manera flexible, ja que es prioritza per damunt de tot el donar temps als petits i respectar els ritmes individuals. En aquest horari s’inclouen tant els moments de joc dels infants com els moments d’atenció a les seves necessitats fisiològiques.

La planificació de les propostes i dinàmiques que es duran a terme es sol fer de manera general de cara a tota la setmana. Entre aquestes propostes s’inclouen els moments destinats a l’experimentació i la manipulació, al temps de l’espai motor, als tallers artístics, als tallers de cuina, als racons que poden potenciar el joc pre-simbòlic, al joc heurístic, a les transicions de materials entre un espai i un altra...tot un conjunt de propostes que es poden incloure dins la idea general del temps per al joc lliure i en un espai de portes obertes, on cada infant pot decidir cap a on vol focalitzar el seu joc, en quin espai el vol desenvolupar i amb quins infants vol relacionar-se i interactuar durant el mateix.

Una vegada realitzada aquesta petita síntesi del funcionament general de l’escoleta de Valldemossa, em centraré en la comparació de la meva jornada amb la de les companyes de l’escoleta Toninaina d’Inca; l’escoleta Huialfàs de Sa Pobla i l’escoleta d’Esporles , amb les que he pogut compartir les vivències del dia a dia.

Després d’aquest intercanvi de informació realitzat, un dels trets que jo destacaria de la comparació té a veure sobretot amb el fet que totes les altres escoletes duen a terme un horari ben delimitat i preestablert, que inclou diferents activitats estructurades que van canviant en funció del dia de la setmana, cosa que es diferencia de la de Valldemossa, que encara que segueixi un horari general, no té marcades unes activitats estructurades per a un dia de la setmana en concret i de manera fixa.

D’altra banda, en relació a les aportacions que es podrien incorporar a la jornada de la meva escoleta, penso que és molt interessant la lectura d’agendes de manera individual amb l’infant, que es realitza a Toninaina, o la implicació que s’ha aconseguit per part de les famílies de l’escoleta Huialfàs que expliquen el que han fet el dia abans amb l’infant a casa i durant el temps lliure, complementant així la informació del dia a dia de l’infant dins el centre, que redacta la seva tutora per fer-la arribar a les famílies també.

D’aquesta manera se li aconsegueix fer a l’infant un reconeixement de la importància del seu temps, les seves vivències i aprenentatges, cap a ell mateix, compartint-lo amb els altres companys i veient com s’implica tant la mestra com la seva família.

A més a més, en concret en el cas de la meva escoleta, el nostre projecte de millora té a veure amb la participació de les famílies, i encara que el canal de comunicació de les llibretes està present en el dia a dia penso que possiblement el seu ús no sigui tan òptim com en els casos anteriors, per la qual cosa aquestes dues pràctiques d’escola penso que serien interessants com a possibles millores.

En relació al moment del bon dia, compartit en el dia a dia de les escoletes de totes nosaltres, penso que potser el format del dia a dia del meu centre es podria enriquir amb algunes aportacions com el moment de “quin temps fa?” de l’escoleta de sa Pobla, en el que els infants analitzen el temps que fa, o els moments de música, amb la capsa de música o cançons,  que es duen a terme en diferents moments del dia a l’escoleta d’Esporles. A més potser es podria plantejar aquesta dinàmica com un moment de participació més activa per part dels infants, per tal d’intentar afavorir i millorar el desenvolupament del llenguatge de cada, el seu sentiment de pertinença al grup i de elaboració de la seva identitat, així com el poder desenvolupar actituds de respecte, escolta i espera cap als altres.

Després d’haver explicat algunes de les dinàmiques que es duen a terme en els seus centres que penso que podrien servir per complementar propostes que es duen a terme en el meu, espero de la mateixa manera haver pogut complementar alguns aspectes de la jornada dels centres de les meves companyes amb l’explicació del dia a dia de la meva escoleta.

Finalment, vull remarcar que la singularitat de la meva escoleta de pràctiques, de la seva metodologia i de la seva planificació aporta molts de beneficis als infants i enriqueix els processos d’ensenyament-aprenentatge que es duen a terme. Tot això fa que me reafirmi interiorment en aquesta riquesa que penso que l’escoleta en la que me trobo té per als infants, així com en el ventall d’oportunitats i possibilitats que m’està oferint i em pot seguir oferint a mi com a practicant dins el meu període de formació.


Les etiquetes: 
4.2 amb aquesta entrada parlo dels trets més característiques de les pràctiques que es duen a terme a la meva escoleta de pràctiques i a més estableixo comparacions amb les jornades d’altres escoletes, per tal de poder aconsegiur un enriquiment.

3.2 en aquesta entrada faig referència  diversos punts de l'organització del meu centre de pràctiques i a partir d'aquesta descripció estableixo algunes comparacions o aportacions amb els de les meves companyes




No hay comentarios:

Publicar un comentario