viernes, 1 de marzo de 2013

Competències

En relació a les competències professionals:

- Organitzar i animar situacions d’aprenentatge
Sóc una persona bastant organitzada i pautada amb les meves tasques personals, acadèmiques i la meva rutina. Intent ser bastant planificada i anticipar les coses, m’agrada tenir el control de la situació, encara que sé que a vegades pot a ser una inconvenient, ja que la improvisació és molt important a vegades.
Crec que sé motivar als infants i animar-los a dur terme determinades propostes, incitar-los a plantejar-se preguntes i experimentar. Si que crec que necessito més experiència per tal d’augmentar la meva creativitat i els recursos amb les seves possibilitats.
- Gestionar la progressió dels aprenentatges
A nivell personal si que sé anar evolucionant i enriquint-me dels nous aprenentatges. Crec que sóc hàbil en l’aplicació dels meus coneixements previs en noves situacions o reptes.
D’altra bada penso que amb els infants sóc bastant observadora i m’adona del seu punt de partida i de la seva progressió davant noves situacions o conflictes sense resoldre i de la seva manera de ser i actuar per tal d’avançar i solucionar-los.
- Elaborar i fer evolucionar dispositius de diferenciació
Sóc molt conscient de que no hi ha dos infants iguals, que tots són únics i diferents als altres, per això és molt important tenir en compte aquestes característiques i riqueses individuals en els processos d’aprenentatge i en les interaccions. Rau aquí la importància de respectar els ritmes individuals en tot moment, oferint suport a aquells infants que ho requereixen i potenciant la cooperació entre ells per tal de superar les possibles dificultats que puguin existir.
- Implicar als alumnes en els seus aprenentatges i en la seva feina
Penso que és molt important motivar als alumnes en els sues aprenentatges i descobertes, fomentar el seu desig d’aprendre i de no aturar de fer-ho. De la mateixa manera manera és important transmetre aquest missatge juntament amb un esperit crític i d’autoavaluació, de igual importància que els aprenentatges en sí. Per fer-ho es important oferir propostes que s’adaptin a les seves característiques individuals de cada un d’ells per tal que els puguin ser atractius tant a nivell individual com al grup.
- Treballar en equip
Per la meva experiència personal, i la manera de fer feina a la Universitat, crec que sóc bastant competent en el treball en equip, en la negociació i la coordinació amb altres persones. Penso però que en el treball en equip és molt important que tots els membres presentin una actitud de col·laboració i respecte, ja que en això es troba la importància i l’efectivitat. Aquest són les condicions que crec que un mestre ha de tenir present en el seu treball i l’actitud i valors que s’han de transmetre també als infants mitjançant la pràctica diària.

- Participar en la gestió de l’escola
Pel que fa a la participació, la meva actitud és oberta i receptiva, per implicar-me en tot el que faci falta i aportar idees, però, d’altra banda en relació a la gestió no tinc moltes estratègies en aquesta àrea encara. En aquests primers dies he entès una mica més el seu funcionament intern, però encara hi he d’aprofundir molt més per arribar a ser competent i elaborar el meu esquema propi per a fer-ho.
- Informar i implicar als pares
El projecte de millora de la meva escoleta té a veure justament amb aquest tema, la participació de les famílies i els canals de comunicació. Com a competència individual crec que si que mostro una actitud receptiva i que puc desfer-me amb èxit en aquest àmbit, ja que sóc bastant comunicativa explicant  les coses . Quan estic exposant alguna informació ho intent fer de manera argumentada i sempre essent conscient de amb qui estic xerrant per adaptar-me al receptor i a la situació.
Penso que es tracta d’una competència de vital importància en el rol del mestre com a professional, ja que les famílies son una part més de l’escola i un element imprescindible en el desenvolupament del procés d’ensenyament - aprenentatge, per la qual cosa, la seva informació diària i implicació s’ha de tractar com una de les prioritats del centre.
- Utilitzar les noves tecnologies
En relació a l’ús de les noves tecnologies seria una de les àrees de la meva tasca en la que sóc menys competent. Em se moure dins els programes i plataformes més bàsics, encara que sempre he necessitat llargues explicacions per fer-ho. De totes formes crec que son un recurs que pot aportar molta riquesa a l’escola i sobre el qual he de treballar, perquè penso que a més a més a la llarga s’acabaran convertint en una eina essencial  i dinàmica per als aprenentatges i per a la comunicació amb les famílies.
- Afrontar deures i dilemes ètics de la professió
En relació a aquesta competència crec que es tracta d’unes aptituds i valors necessaris per a qualsevol professió i treball en societat, més encara si parlem de l’ambient de l’escola i del paper del mestre.
En el meu cas intent dur sempre a terme i que es treballi per a un ambient de tranquil·litat i seguretat, sense violència o discriminació i on es segueixin uns normes, conegudes per tots, que facilitin tant la convivència i la socialització. Crec que s’ha de tractar el diàleg com a una eina imprescindible en la resolució de conflictes, i fer-ho sempre des del respecte a un mateix i a l’altra. Així és com intent comportar-me i el que intent transmetre als infants tant amb la meva actitud com amb les meves paraules.
- Organitzar la pròpia formació continua
Pel que fa a la formació contínua, tinc molt clar que es una tasca imprescindible d’un mestre. És important que el professional en sigui sempre conscient i que tingui la iniciativa pròpia per seguir formant-se i innovant. Jo personalment crec que en sóc conscient i que per la meva curiositat i necessitat d’anar evolucionant a nivell personal es una de les competències que puc tenir mes interioritzada i afermada, i que mantindré amb el pas del temps.


Pel que fa ales competències de l’assignatura:

1. És autònom en l’aprenentatge
Personalment penso que sí que sóc bastant autònoma en la meva tasca i que tinc iniciativa per a dur endavant els meus aprenentatges. És cert que en els darrers anys m’he acostumat a fer feina en grup i que això fa que moltes vegades en el treball individual cerqui el posar en comú opinions o objectius, però crec que també és important complementar la tasca individual amb la grupal.
2. Reflexiona sobre el seu propi procés d’aprenentatge
Tinc molta tendència a pensar i repensar en les coses que ja he fet i les que he de fer, per la qual cosa si que sóc bastant reflexiva en quant al que faig i al que puc canviar per millorar, per tal d’anar marcant-me nous objectius i aprendre de les meves errades. Així hem sento durant aquests primers dies a l’escoleta i així ho recull al meu diari, remarcant sobre la resta de les coses registrades aquelles coses sobre les que he reflexionat i les sensacions en cada moment.
3. Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centre d’educació Infantil
Crec que encara duc poc temps de pràctiques i d’experiència al nou centre com per saber si seré capaç d’aportar reflexions apropiades per a l’organització del centre o analitzar si realment els seus documents contrasten allò que es duu a terme a la pràctica.
A dia d’avui sols puc comentar el fet que dins la meva manera d’actuar es troba la virtut o el defecte de fer-me  i fer als altres moltes preguntes sobre el que vaig observant i fent, i reflexionar sobre el mateix. Així que crec que amb el temps podré ampliar les meves competències per a dur a terme l’anàlisi sobre el funcionament del centre.
4. Analitza i reflexiona sobre els processos d’ensenyament- aprenentatge
En aquest cas penso que si sóc bastant àgil en el fet d’establir relacions entre el que conec a nivell teòric i el que veig i duc a terme a la pràctica educativa. A més en el cas que no trobi relacions tinc iniciativa per cercar noves fonts o models o per comprendre aquelles informacions que no sabia.
De la mateixa manera sol ser bastant crítica amb les meves pràctiques, per tal d’aprendre de les errades i m’agrada elaborar hipòtesis sobre possibles modificacions, comparacions i noves informacions.
5. Reflexiona sobre el procés de millora
En aquesta competència també penso que encara no duc suficientment temps d’experiència com per poder reflexionar-hi en profunditat. El que si que crec és que el projecte de millora es troba ben delimitat i que sorgeix de la identificació d’una necessitat per part del centre, que ja s’ha començat a analitzar i de la qual serà important que les meves companyes i jo seguim endavant amb aquest anàlisi, ens iniciem en la recerca de la informació necessària per a poder fer propostes de millora, que estiguin documentades i que tinguem en compte tots els elements que estan implicats en la dinàmica i que han de ser respectat i tinguts en compte a l’hora de plantejar la millora.

Les etiquetes: 
2.1 en aquest escrit he anant reflexionant sobre les meves capacitats, adquirides fins al moment, així com d’alguns dels aspectes sobre els que he d’aprendre encara noves estratègies i habilitats a nivell professional, aplicat en el dia a dia a l’escoleta i al voltant de les meves expectatives de futur i millora amb les pràctiques.

2.7 he parlat de les competències sobre les que he de seguir treballant,  per la qual cosa crec que és molt important ser conscient de les meves errades i carències, per tal de aprendre d’aquets, superar-los i millorar.


No hay comentarios:

Publicar un comentario